Activitati cu si Pentru Elevi

Programe școlare opționale cu accent pe diversitate și incluziune

Fiecare dintre cele cinci școli partenere din județul Ilfov au realizat câte o programă școlară pentru o disciplină școlară opțională, pe care o vor pune în aplicare în anul școlar următor. Aceste programe școlare au avut în vedere dezvoltarea practicilor incluzive, promovarea diversității, interculturalității și implicării civice a tinerilor, dar și promovarea nonviolenței și egalității de gen în rândul elevilor.

  1. Curriculum diversitate și interculturalitate (Școala Gimnazială Nr. 3 Buftea)

Programa școlară pentru disciplina opțională „Diversitate și interculturalitate”, reprezintă o ofertă de curriculum la decizia școlii, pentru elevii din clasa a II-a. O dată pe oră pe săptămână, disciplina are în vedere discuții despre dezvoltarea unui comportament social activ și responsabil, bazat pe respectarea principiului egalității, îmbunătățirea capacității de dialog intercultural și cooperare, dar și creșterea stimei de sine, prin încurajarea unei atitudini naturale și a unei culturi incluzive.

2. Curriculum educație pentru dezvoltare durabilă (Școala Gimnazială Sintești-Vidra)

Programa şcolară a disciplinei Educaţie pentru dezvoltare durabilă reprezintă o ofertă curriculară de disciplină opţională pentru gimnaziu și liceu (de abordat la clasele a VII a, a VIII a, a IX a si a X a, diferențiat, în ceea ce privește conținuturile educaționale, pentru fiecare clasă proiectată pentru o ora/săptămână, pe durata unui an şcolar). Programa şcolară cuprinde următoarele elemente/ tematici pe care le promovează:

  • abordarea de tip interdisciplinar şi transdisciplinar a unor probleme de actualitate referitoare la globalizare, la dezvoltare/dezvoltare durabilă, la cetăţenia globală, ecologie si mediu;
  • pregătirea elevilor de gimnaziu/liceu pentru înţelegerea impactului problemelor care se manifestă la nivel global asupra dezvoltării la nivel individual şi de grup;
  • pregătirea elevilor de gimnaziu/liceu pentru gândirea şi reflecţia sistemică, critică şi creativă, deopotrivă în context local şi global
  • implicarea tinerilor în elaborarea şi în aplicarea unor proiecte pentru dezvoltare şi în promovarea unui comportament adecvat dezvoltării durabile.

3. Curriculum educație pentru cetățenie activă (Liceul Tehnologic „Cezar Nicolau”)

Programa școalară pentru disciplina „Educație pentru cetățene activă” pune accentul pe dimensiunea acţională a educaţiei civice, prin exersarea în diferite contexte a competenţelor, atitudinilor şi comportamentelor civice dobândite de către elevi, contribuind la accentuarea caracterului practic-aplicativ al proceselor de predare-învăţare-evaluare. Acest curs opțional este structurat în jurul a două teme majore:

  • Drepturile și responsabilitățile cetățeanului
  • Viața politică și socială la nivel național, local, județean
  • tinerii cetățeni care participă la democrație acționează ca persoane libere, cu drepturi egale, dar cu oportunități inegale

4. Curriculum educație pentru promovarea nonviolenței (Școala Gimnazială Nr.1, Pantelimon)

Programa Școlară „Educație pentru promovarea nonviolenței” își propune să contribuie la realizarea de competențe sociale și civice din profilul de formare a absolventului de clasa a VIII-a. Programa a fost structurată în raport cu tema educației pentru nonviolență, astfel încât să se realizeze:

– abordarea problematicii din mai multe perspective;

– pregătirea elevilor pentru înțelegerea manifestărilor violenței în viața cotidiană și a impactului devastator al acesteia asupra bunăstării indivizilor și a comunității;

– formarea și dezvoltarea abilităților de gestionare a emoțiilor și a comportamentului, astfel, încât să fie capabili să manifeste empatie, să ia decizii responsabile, să relaționeze pozitiv;

– schimbarea atitudinii față de violență prin renunțarea la indiferență și acceptare

– formarea unor competențe care să le permită elevilor implicarea în rezolvarea problemelor apărute în comunitatea școlară, găsirea unor soluții, în special prin realizarea unor proiecte de prevenire și combatere a violenței

– formarea unor comportamente nonviolente orientate spre valori comune unei societăți armonioase, incluzive: toleranța, cooperarea, solidaritatea, demnitatea, compasiunea, bunăvoința.

5. Curriculum educație pentru egalitate de gen (Școala Gimnazială Nr. 1 Tunari)

Programa școlară pentru disciplina opțională „Educație pentru egalitate de gen” are la bază un set de valori cu rol de sprijin al copiilor pentru pregătirea și confruntarea cu provocările egalității de gen. Printre tematicile și activitățile care vor fi desfășurate în cadrul acestui curs opțional, se numără și:

  • Manifestarea unor atitudini pozitive față de sine, față de grup și față de mediul fizic și social, prin utilizarea unor achiziții specifice domeniului egalității de gen.
  • Aplicarea adecvată a unor norme de relaționare dezirabile în context de viată.
  • Participarea responsabilă la luarea deciziilor prin exercitarea spiritului de inițiativă şi întreprinzător a unor elemente de egalitatea de gen din perpectiva specificului vârstei pubertății și adolescenței.

De asemenea, Valentin Negoi a realizat un curriculum bazat pe diversitate culturală și minorități etnice. Acesta se centrează pe educație și incluziune, pe tratament egal în ceea ce-i privește pe elevii romi, dar și pe trecutul comunității rome, îmbinat cu informații istorice și exerciții practice.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

ro_RORomână