Campanie de conștientizare privind impactul asupra stereotipurilor și prejudecăților cu privire la minoritatea romă

Derularea unei campanii de conștientizare privind impactul asupra stereotipurilor și prejudecăților cu privire la minoritatea romă.

UPDATE:

În august 2022, împreună cu echipa de producție Sector 7, am realizat două materiale video, ca parte a proiectului „Cunoașterea (r)omului de lângă noi”. Am optat pentru două astfel de materiale video pentru a viza ca grupuri țintă ambele categorii de public: atât comunitatea romă, cât și populația majoritară.

Prima parte a acestei campanii, „Despre Masca Asta”, adresată comunității rome, a devenit publică pe 1 octombrie 2022, iar cea de-a doua „S-a terminat cu rasismul” a fost lansată pe 1 decembrie 2022. Ambele materiale au fost promovate, în special, online, pe platformele noastre de Facebook, Instagram, YouTube și TikTok.

„Despre Masca Asta” vorbește despre măștile pe care alegem să le purtăm zi de zi și despre curajul de a te lăsa văzut. A fi rom vine cu un bagaj greu de dus. De frica stigmei, a respingerii, a rușinii, bună parte dintre noi alegem să împrumutăm alte identități și să dăm la o parte tot ce însemnăm cu adevărat: tot ce a pătimit neamul nostru, tot ce înseamnă familia noastră, limba și cultura noastră. Așa că devenim invizibili, iar singurele voci care vorbesc despre noi, rămân ale celorlalți. Misiunea materialului este aceea de a ne încuraja să ne lăsăm văzuți, de a ne lăsa să fim. Și a arăta celorlalți poveștile noastre adevărate, nu cele care au devenit atât de întipărite în societate, încât nu ne mai dau spațiu să arătăm cine suntem, de fapt.

Cu câteva zile înainte de scoaterea materialului în lume, am organizat „Cinema în primul rând”, o invitație deschisă pentru comunitatea noastră online (și nu numai). Biroul nostru s-a transformat într-o mini-sală de cinema, iar oameni diferiți, cu profesii diferite, și-au rupt mai mult de două ore din timpul lor și au venit să ne vadă, să ne cunoaștem și să ne ofere un feedback onest pentru munca noastră din vară. A fost o seară în care am renunțat la măști și în care ne-am lăsat pur și simplu să fim. O seară în care un birou de pe Slobozia nr. 31 a adunat laolaltă studenți, specialiști în marketing, dezvoltatori software, psihologi, producători și scenariști de film, care și-au împărtășit poveștile și au creat altele alături de noi. O seară care ne-a arătat cât de nevorbiți suntem, cât de importante sunt întâlnirile și cât de dor ne era să vă avem aproape. Despre asta a fost „Cinema în primul rând”.

„S-a terminat cu rasismul” este al doilea material lansat ca parte a campaniei și aduce în prim-plan stereotipurile și prejudecățile perpetuate de-a lungul timpului despre minoritatea romă. Odată cu lansarea materialului, am adunat povești video pe TikTok și am strâns laolaltă portrete ale oamenilor obișnuiți de etnie romă (tineri și nu numai), care și-au găsit un loc și care pot deveni modele de urmat pentru ceilalți. Iar pe lângă asta, parte din conținutul nostru s-a mutat și pe TikTok, unde Emil, protagonistul materialului, combate cele mai întâlnite stereotipuri și prejudecăți despre comunitatea romă.

Odată cu lansarea primei părți ale campaniei, am dat startul unei caravane în liceele din București și Ilfov pentru a prezenta materialele și, mai ales, pentru a deschide un dialog cu tinerii și a vorbi mai mult despre cât de des aleg ei să poarte măști și ce i-ar ajuta să le dea jos. Tot ca parte a caravanei pe care am pregătit-o am lansat și o invitație către toate școlile din București (sau din afara lui) care doresc să ne aibă alături la una dintre ore pentru a povesti împreună despre identitate.

Manifest pentru diversitate: „ARIPILE”, melodie realizată în colaborare cu Roton Music și Florin Ristei (Freestay)

În fiecare an, 1 iunie e ziua dedicată copiilor de pretutindeni, însă ne-am dorit ca anul acesta mesajul de „la mulți ani” să vină puțin mai târziu. 

Chiar dacă 1 iunie este ziua în care celebrăm copiii de pretutindeni, credem că nu e nevoie de o zi specială, încercuită în calendar, pentru a vorbi despre copiii din viața noastră și, mai ales, pentru a vorbi despre drepturile de care fiecare ar trebui să se bucure. E important să vorbim despre diversitate, incluziune și schimbare în fiecare zi. E important ca fiecare copil să se simtă văzut, ascultat și respectat în fiecare zi și să aibă parte de educație incluzivă de calitate și tratament egal.

În continuare trăim într-o lume plină de copilării care se încheie prea devreme. Copii care dau drumul spre școală pe drumul spre muncă pentru că trebuie să-și sprijine familia. Copii care nu au parte de dulciuri de ziua lor pentru că nu-și permit. Copii care nu au parte de urări frumoase.

Copii care devin adulți prea devreme și care uită că singura lor datorie la anii lor este să se bucure și atât. De cele mai multe ori frângem aripile acestor copii și le agățăm visurile în cui.

În acest context, în colaborare cu Roton Music și Florin Ristei, solistul formației Freestay, am lansat „Aripile”, o melodie – manifest a cărei misiune este de a celebra frumusețea diversității și a aminti de drepturileși grija de care fiecare copil ar trebui să se bucure. Mesajul melodiei vine să întărească gândul că fiecare dintre noi putem face lumea un loc mai bun pentru copiii noștri, pentru generațiile care vin după noi. Iar la fel cum muzica ne aduce împreună, și diversitatea și diferențele dintre noi o fac. Putem fi voce tuturor copiilor care au simțit că sunt singuri și că visurile lor sunt prea sus.

Să fim numai dragoste și să vindecăm rănile celor mici.

Mereu, nu doar de 1 iunie.

Melodia poate fi ascultată integral aici, iar mai multe detalii despre ea regăsiți și în secțiunea de Noutăți.

„Iubirea care dărâmă ziduri”, campanie FOTO despre oamenii care stau în spatele nostru și ne ajută să ne facem mari.

La începutul anului școlar 2023-2024, pe 11 septembrie, am scos în lume campania „Iubirea care dărâmă ziduri”, cu gândul că fiecare copil care începe școala poate crește și deveni cel mai bun în ceea ce face, dacă are în jur oameni care cred în el.

Diferența între eșua și a reuși stă, de cele mai multe ori, în puterea noastră de a strânge din dinți dublată de încrederea pe care o primim de la cei din jur. E suficientă doar forța interioară? Mulți tineri romi ar spune că nu, pentru că a fi rom în România vine cu presiunea de a fi de două ori mai bun decât ceilalți pentru a fi tratat la fel. Pentru că stigmatele atașate de identitatea etnică sunt destul de puternice. Această presiune face, pe foarte mulți dintre noi, să cedăm presiunii societății. Cei care reușesc o fac pentru că au în jur oameni care văd în ei potențialul și care înțeleg că antidotul ignorantei este iubirea.

Campania „Iubira care dărâmă ziduri” și-a propus să dea voce unor povești autentice care să ne poarte în viețile unor oameni care nu s-au abătut de la drumul lor tocmai pentru că au avut în spate alți oameni care au crezut în ei încă de la început sau care le-au fost motivație să-și continue drumul. Pentru că avem nevoie de iubirea și încurajarea celor din jur pentru a visa cât mai sus.

Am adus împreună 14 astfel de fotografii, în cadrul unor ședințe foto realizate de fotograful Alexandru Gâlmeanu la care au luat parte sportivi de performanță, actori, cântăreți, activiști, sociologi, studenți, cadre didactice, creatori de conținut online, etc. alături de persoanele care le-au influențat cel mai mult viața (sau folosind fotografii în cazul persoanelor ale căror persoane dragi nu mai sunt printre noi).

Persoanele care au luat parte campaniei sunt:

Valentin Tănase, sportiv de performanță, alături de mama lui, Ionica;

Oana Rusu, actriță la Teatrul Național de Operetă și Musical „Ion Dacian”, București, alături de soțul ei, Cătălin Frăsinescu;

Isabela Stănescu, studentă la Universitatea Națională de Muzică, soprană în Corul Regal, alături de mama, Violeta, și surorile ei, Lorena și Irina;

Zita Moldovan, actriță, alături de mama ei, Zita-Ema;

Alexandru Stan, activist, parte din Uniunea Studenților din România, alături de mama lui, Simona;

Adrian-Nicolae Furtună, sociolog, alături de fiica lui, Natasha;

Crina Mureșanu, asistent social principal la Direcția Generală de Asistență Socială a Municipiului București, alături de fiul ei, Albert;

Corina G. Păun, scriitoare romă și Director Editura POD PESTE SUFLETE, alături de tatăl ei, Păun Gheorghe Ialomițeanu;

Petrică Badea, șef serviciu – Guvernul României, Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, alături de fiica lui, Indra;

Raisa Mihai, profesoară de chitară clasică la Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, alături de mama ei, Daniela;

Alexandra Ciornea, studentă la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, alături de tatăl ei, Florin;

Cătălin Răducanu, pianist concertist, alături de fosta profesoară de pian, Alma Peter;

Emil Nepot, creator conținut online, alături de Micutzu (Cosmin Nedelcu);

Ana Duminică, director asociat departament de cercetare (dilligence), alături de soțul ei, Yassine.

Poveștile pe care le veți regăsi în cadrul campaniei sunt scrise integral de persoanele fotografiate, tocmai pentru a surprinde autenticitatea și intimitatea relațiilor dintre ei.

De-a lungul timpului, campania a fost expusă la Festivalul de Film şi Istorii de la Râşnov, Heavy Yard, Manasia Hub, Laboratorul Ideo Ideis, Reşedinţa Ambasadorului Marii Britanii în România, Excelența Sa, Andrew Noble, Park Lake și Elite Art Gallery.

Mai multe despre fiecare găzduire regăsiți în secțiunea de Noutăți.

***

Se va realiza o campanie pentru creșterea nivelului de conștientizare în ceea ce privește stereotipurile și prejudecățile în formarea percepțiilor despre ceilalți și impactul pe care acestea le au asupra lor. Campania are ca scop susținerea și extinderea unor schimbări pozitive în atitudini și practici legate de drepturile omului.

Accentul se va pune în special pe romi, prin demontarea acestor atitudini cu ajutorul argumentelor istorice și prezentarea unor modele de succes rome care pot deveni surse de inspirație pentru generația tânără romă.

III. Campanie de constientizare 1

Cel puțin 20.000 de persoane vor fi informate cu privire la drepturile omului și tratamentului egal. Conștientizarea erorilor de judecată la adresa romilor va conduce la cunoașterea întregii povești a (r)omului de lângă noi.