WeBIKE – Empowering Inclusion Through Cycling

 

Titlu complet: WeBIKE – Empowering Inclusion Through Cycling
Țări participante: Italia, România, Luxemburg
Coordonare locală: Agenția „Împreună” și Asociatia Club Sportiv Corporate Games
Perioada: 2025

Descriere generală

Proiectul Erasmus+ WeBIKE promovează incluziunea socială prin intermediul sportului, folosind ciclismul ca instrument de încredere și emancipare. Fiecare țară participantă a ales o comunitate minoritară vulnerabilă, iar în România proiectul s-a concentrat asupra fetelor de etnie romă, sprijinindu-le să-și dezvolte autonomia, stima de sine și spiritul de echipă.

Obiective principale

  • Încurajarea participării fetelor rome la activități sportive și educaționale;
  • Creșterea încrederii în sine și a sentimentului de siguranță personală;
  • Promovarea egalității de șanse și a coeziunii sociale;
  • Crearea unei rețele europene de bune practici în domeniul educației non-formale prin sport.Activități desfășurate în România

    Activități

  • Lecții de inițiere în mersul pe bicicletă, de la primele exerciții de echilibru până la deplasări prin parc și în trafic urban;
  • Ateliere educaționale despre siguranță rutieră și noțiuni mecanice de bază privind bicicleta;
  • Întâlniri comunitare cu părinții și mentorii pentru a asigura implicarea și sprijinul familial;
  • Concursul final WeBIKE România, organizat la București, pe 25 septembrie 2025, care a reunit toate participantele într-o competiție prietenoasă.

Impact și rezultate

  • Participantele au învățat nu doar să meargă pe bicicletă, ci și să se orienteze în oraș, să comunice mai bine și să aibă încredere în propriile abilități.
    Proiectul a contribuit la crearea unui mediu de sprijin între fete, mentori și familiile lor, demonstrând că încrederea și șansa la educație pot transforma comunități întregi.

Proiectul s-a derulat simultan în Italia, România și Luxemburg, având ca obiectiv comun sprijinirea integrării minorităților prin dezvoltarea încrederii în sine, folosind învățarea mersului pe bicicletă ca instrument de abilitare.

În România, am colaborat îndeaproape cu un grup de tinere de etnie romă, derulând proiectul în etape succesive: de la primele lecții de mers pe bicicletă , la abilitare urbană: explorarea orașului (parcuri, trafic) și învățarea navigării autonome, cunoștințe tehnice pentru însușirea noțiunilor mecanice de bază despre bicicletă și nu în ultimul rând, participarea la un mare concurs organizat în București pe 25 septembrie 2025.

Cu ce am rămas la final:

  • Progres integrat: Fetele nu doar că au dobândit abilitatea de a merge pe bicicletă, dar și-au dezvoltat încrederea în sine și autonomia necesară pentru a se deplasa singure și a participa la concurs.

  • Implicarea părinților: Am remarcat un nivel înalt de responsabilitate și implicare din partea părinților. Aceștia au solicitat în mod proactiv detalii despre durata sesiunilor, prezența supraveghetorilor și siguranța deplasărilor (inclusiv cele desfășurate seara), fiind necesară oferirea de garanții suplimentare din partea echipei.

Proiectul a demonstrat că tinerii manifestă un nivel înalt de seriozitate și obțin rezultate remarcabile atunci când li se acordă încredere și oportunități clare!

Publicat de:

agentiaimpreuna

noiembrie 13, 2025

ro_RORomână